středa 21. září 2016

ŠVÉDSKÉ DOVOLENKOVÁNÍ ... část 5

Naše ranní dovolenkové obštrukce jsou celkem obsáhlé a poklidnému posezení u snídani se rozhodně nepodobají, tudíž než se odněkud vahrabeme, většinou už ručičky hodinek atakují desítku. Proto bylo v neděli přímo na pováženou, že jsme v 8:50 seděli všichni tři v autě a vyjížděli!

Program se opět trochu podobal japonské poznávačce. První zastávka - zámek Gripsholm. Červené zdivo, kulaté věže, u jezera, skoro by jeden řekl, že by se tu mohla natáčet švédská Zlatovláska.
Ale ta ne. Tady se hnedle vedle zámku v muzeu mašinek natáčela nějaká (asi mašinková) historomance.

My sedli do auta a zamířili směrem k hlavnímu městu. Na kraji Stockholmu leží letní královský palác Drottningholm. Takové švédské Versailes. To originální francouzské jsme neviděli, tedy těžko soudit, co na tom pravdy, ale hezké to tam měli. Poučeni z Kodaně už jsme trpělivost hradní stráže nepokoušeli. I tak nás ale hradní stráž zaskočila. Tady totiž vartovala hradní strážkyně!!

Prošli jsme si francouzský i anglický park za palácem, nakrmili Matěje a zase nasedli do Vendelína. Tentokrát s cílem parkoviště P+R někde u metra. Auto jsme nakonec nechali zaparkované na ulici přímo před P+R, neb tam bylo volno a neb se v neděli nic neplatilo. Poprali jsme se s automatem na jízdenky a vyjeli metrem do centra. Když jsem tady byla před lety, udělal na mě Stockholm dojem. Přišel mi jako pěkné město.

Teď jsme vylezli po schodech z metra mezi obrovité ocelově kovové a betonově působící veledomy, tmavé a zašle působící. Rozhodli jsme se pro návštěvu Gamla stanu (starého města) ležícího na ostrůvku. Minuli jsme královský palác a pak se courali uzoučkými uličkami plnými kavárniček, všelijakých obchůdků a hledali, kde utišíme náš už celkem převeliký hlad. Nakonec jsme zakotvili ve zdejším Costa cafe, jenž ve Švédsku nese název Esspressocafé. Matěj tuto událost ocenil řevem. Nakrmen už byla zase spokojen a my vyrazili zase zpátky na metro, protože pro dnešní den bylo městské turistiky dost.

Autem jsme popojeli k moři na jih od Stockholmu, kde jsme se uparkovali u malé pláže s molem. Tom neodolal a šel se vycachtat. Mně příliš neohromily "chaluhy" válející se na dně, proto jsem s díky zůstala na břehu. Idylku večerního posezení na kempišti, kde jsme byli jen my, poněkud narušovali komáři, co žrali jak diví a co nás celkem brzy donutili vyměknout a zalézt do auta.

Ze strachu z komárů jsme druhý den na to na místě ani nesnídali a rovnou vyrazili směrem ke skalkám, zálivům a mostkům do Stendörren. Původně jsme se tam chtěli juknout hned po návštěvě Fenmore, ale kvůli deti jsme to odložili. Ještě že tak. Nejen že by nám to tam na těch skalách klouzalo, ale rozhodně by nebylo tak krásně jako teď. Modrá voda, sluníčko, modrá obloha, sem tam fotogenický mráček, na vodě čluny, kajaky a plachetnice. Prostě krása střídá nádheru. Po naučné stezce jsme obešli okruh kolem pobřeží. Krásný les střídaly lišejníkové paloučky a rozhoupané mostky mezi skalatými ostrůvky dodávaly výletu trochu toho adroše. Krásný den znamenal kupu opalujících se Švédů všude po skalách.

Noc jsme strávili v Gamleby v přístavu, kde pro změnu taky žrali komáři.

Po dlouhém ranním přejezdu jsme závratnou rychlostí 70km/h po normálních silnicích mimo obec a 110km/h po dálnici přifrčeli do Kalmaru. Největrnějšího města.  I tady jsme omkrli hrad, v části starého města maličkaté domečky, náměstí, katedrálu, přístav.

Jelikož nám došel plyn v kartuši, jali jsme se pustit do pátrání po nějakém tom sportu, kde by ji mohli mít. Situaci trochu komplikovak fakt, že sehnt naší Campingaz kartuši je obvykle trochu komplikovanější než klasickou šroubovací. I když tady to bylo skoro jedno. Tady neměli ve sportu ani jednu. Naštěstí ale ve Švédsku funguje obchod Jumla (něco mezi Baumaxem a megasmíšeným zbožím), kde je měli!! Takže hurá, můžem Matějovi i nadále vyvyřovat!!

Z Kalmaru vede most přes moře na ostrov Öland. A přímo pod tímto mostem jsme se ubytovali!